Virve raiteilla: Tampereen Ratikka tarvitsee luotettavat ja nopeat yhteydet
Tampereen Ratikka -hankkeessa on panostettu uuden radan ja vaunujen lisäksi erityisesti liikenneturvallisuuteen. Raitiovaunujen ilmestyminen kaupungin katukuvaan vaatii nimittäin uudenlaista huomiota niin autoilijoilta kuin pyöräilijöiltä ja kävelijöiltäkin.
”Nopea ja luotettava Virve-yhteys vaunujen ja liikenteenohjauksen välillä ehkäisee liikennettä häiritseviä vahinkoja ja onnettomuuksia. Kuljettajat voivat varoittaa toisiaan esimerkiksi liian lähellä kiskoja liikkuvista ihmisistä tai esteistä raiteilla”, Tampereen Raitiotien koeajokoordinaattori Niina Uolamo kertoo.
Poikkeamat vaunuissa, kiskoalueiden varsilla tai ratajohtojen kiinnityksissä päätyvät reaaliajassa liikenteenohjauksen tietoon Virven välityksellä, kuten myös hätätila- ja poikkeustilanneviestintä. Viranomaisverkkoa käyttää raideliikenteen lisäksi moni turvallisuuskriittinen toimija aina poliisista Puolustusvoimiin.
”Liikenteenohjaus on hermokeskus, jonne kerääntyy kaikki tieto ja havainnot liikenteestä. Sieltä viesti kulkee tarpeen mukaan esimerkiksi raiteiden kunnossapitoon, tai kuljettajia ohjeistetaan poikkeusreiteille. Virve onkin työntekijöiden ensisijainen viestintätyökalu vaunujen, liikenteenohjauksen ja vaunuvarikon välillä.”
Tampereen Ratikan kuljettajien työrauha säilyy
Raitiovaunuliikenteen uudet viestintämallit rakennettiin alusta saakka kuljettajien näkemyksiä kuunnellen. Vaunujen ohjaamoihin kiinteästi asennettujen päätelaitteiden lisäksi käytössä on helposti mukana kulkevia Virve-puhelimia.
”Moni kuljettaja toivoi, että he voivat viestiä myös keskenään. Virve taipuukin hienosti työntekijöiden väliseen matalan kynnyksen viestintään. Käytössämme on useita eri aiheiden ympärille luotuja puheryhmiä, kuten rata- ja vaunuhuollon oma ryhmä”, Uolamo sanoo.
Tampereen Raitiotien kalustopäällikkö Ali Huttunen kertoo, että kuljettajien työrauha säilyy pitämällä vaunujen päivittäinen viestiliikenne mahdollisimman vähäisenä. Liikenteenohjaus voi viestiä kuljettajille kuulutusryhmässä, joka tavoittaa kaikki järjestelmän vaunuradiot.
”Häiriötekijöiden rajoittaminen ja hallittu viestiliikenne ovat turvallisuustekijä. Kuljettaja voi keskittyä paremmin liikenteeseen ja vaunua ympäröiviin oloihin, kun vain oman vaunun kannalta olennaiset viestit ja huomiot tulevat läpi.”
Virvessä tilannetieto kulkee nopeasti ja luotettavasti
Suomessa junien ja metrojen kulkua ja vaihteita ohjataan liikenteenohjauksesta. Jos yhteys liikenteenohjaukseen katkeaa, liikennöinti ei ole mahdollista. Raitiovaunuja ajetaan puolestaan poikkeuksellisesti näkemän perusteella, ja vaihteita ohjataan vaunuista.
”Ratikkaliikenteen riippuvuus liikenteenohjauksesta ei ole yhtä suuri kuin vaikkapa junilla, mutta tärkeän tilannetiedon on silti tarpeen vaatiessa ja erityisesti poikkeustilanteissa saavutettava oikeat osapuolet nopeasti, turvallisesti ja luotettavasti”, Niina Uolamo toteaa.
Virveä on testattu päivittäisajossa jo ennakkoon, jotta asetusten, eri puheryhmien ja vaunulaitteiden toiminta on pystytty varmistamaan.
”Ajoneuvojen ja jalankulkijoiden liikennevalojen lisäksi myös raitiovaunujen risteysajoissa ja vaihteiden yhteydessä sijaitsevien omien valo-ohjauksien on pelattava yhteen Virven kanssa. Olemme varmistaneet myös kuuluvuuden kaikissa tilanteissa. Kun kuljettajalle tulee Virve-viesti, vaunun julkiset radiokanavat menevät automaattisesti äänettömiksi”, Huttunen kertoo.
Tampereen Ratikka
- Raitiovaunuliikenne käynnistyi virallisesti 9.8.2021.
- 15 uutta vaunua ylläpitää päivittäistä raitioliikennettä. Kaikkiaan vaunuja on 20.
- Kolmiosaisissa vaunuissa on 104 istumapaikkaa.
- Vaunut, liikenteenohjaus ja kunnossapito viestivät Virven kautta.
- Tampereen kaupungin raitioliikenteen kehitysohjelma on tuonut taiteen osaksi koko ratainfrastruktuuria. Taideteokset: Tampereen Ratikan taidekartta.
Virve turvaa Tripla-kauppakeskuksen toimintaa 24/7
Ensihoidon kenttäjohtaja ja palomestari: Virven kuuluvuus on Lapissa elintärkeää