alkuun

Valtorin ja Erillisverkkojen Turvaviesti-palvelu tuo nopeutta ja tietoturvaa kansalaisille ja valtionhallinnolle

Valtorin ja Erillisverkkojen kumppanuus on tuottanut monia valtionhallinnon toimijoita palvelevan Turvaviesti-palvelun. Sen avulla kansalaisten ja viranomaisten välinen asiointi onnistuu entistä näppärämmin ja tietoturvallisemmin.
Deltagon tietoturva Valtori

Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori ja Erillisverkot solmivat vuonna 2020 strategisen kumppanuussopimuksen, jonka yhtenä konkreettisena tuloksena on valtion toimijoille tarkoitettu Turvaviesti-palvelu. Palvelu sisältää turvasähköpostin, joka on tarkoitettu turvaluokkaan IV luokitellun tiedon lähettämiseen ja vastaanottamiseen, sekä vastaavan luokituksen turvalomakkeen.

Molemmat palvelut ovat tarpeellisia valtionhallinnossa. Turvasähköposti on jo pidempään käytössä ollut palvelu, ja turvalomake otettiin käyttöön kesällä 2020.

Valtorin palvelupäällikkö Ari Ilkka ja tuotepäällikkö Pia Sundström.
Valtorin palvelupäällikkö Ari Ilkka ja tuotepäällikkö Pia Sundström.

”Turvasähköposti takaa tietoturvallisen sähköpostiviestinnän viranomaisen ja kansalaisen välillä. Sillä voi tarvittaessa myös lähettää liitteitä. Turvasähköpostia tarvitaan, kun viestinnässä käsitellään asioita, joita pitää kuvailla laajemmin ja monisyisemmin kuin lomakekyselyissä”, kuvailee Valtorin palvelupäällikkö Ari Ilkka.

”Turvalomakkeen avulla voi puolestaan korvata vanhoja pdf- tai paperilomakkeita tietoturvalliseen ja konekäsiteltävään muotoon. Kun lomake on sähköisessä muodossa, myös siinä kysytyt tiedot voidaan siirtää suoraan tarvittavaan tietokantaan. Se nopeuttaa palvelua myös viraston loppuasiakkaan näkökulmasta”, kertoo palvelupäällikkö Petteri Tarkiainen Erillisverkoista.

Vuonna 2014 perustettu Valtori tuottaa valtionhallinnolle ict-palvelut sekä korkean varautumisen ja turvallisuuden vaatimukset täyttäviä tieto- ja viestintäteknisiä palveluja. Turvaviesti on yksi valtionhallinnolle tuotettavista viestintäteknisistä palveluista, muita ovat Perusviesti ja Pilviviesti.

Tiedot tallessa Suomessa

Lisääntyneiden pilvipalvelujen aikana on tärkeää pystyä määrittelemään, missä tiedot halutaan kulloinkin säilyttää.

”Turvasähköposti ja turvalomake ovat Suomessa toteutettuja ja hallinnoituja palveluja. Niiden tiedot pysyvät täysin Suomen sisällä”, painottaa asiakkuuspäällikkö Kari Niinimäki Erillisverkoista.

Molemmat palvelut perustuvat Erillisverkkojen ja sen osakkkuuusyhtiö Kyberleijonaan sijoittuvan Deltagonin tarjoamaan teknologiaan.

”Turvaviesti on oikeastaan kerroksinen kokonaispalvelu, jonka pohjalla toimivat Erillisverkkojen konesali- ja tietoliikennepalavelut. Niiden päällä toimii virtuaalinen kapasiteettipalvelu Turvapilvi sekä 24/7-hallintakeskuksen valvomopalvelut ja ylimpänä turvaviestin sovellukset, jotka räätälöidään kunkin käyttäjän tarpeiden mukaan”, Niinimäki kuvailee.

Erillisverkkojen palvelupäällikkö Petteri Tarkiainen ja asiakkuuspäällikkö Kari Niinimäki.
Erillisverkkojen palvelupäällikkö Petteri Tarkiainen ja asiakkuuspäällikkö Kari Niinimäki.

Tehokasta yhteistyötä

Erillisverkot ja Valtori ovat molemmat tyytyväisiä yhteistyöhönsä ja sen avulla saavutettuihin tuloksiin.

Valtorilla ollaan tyytyväisiä nopeuteen ja sujuvuuteen, kun sekä teknologia että sen kehittäminen ovat kokonaan Erillisverkkojen hallussa.

”Toimintamme Valtorilla helpottuu, kun yhteistyökumppanimme tuntee valmiiksi valtionhallinnon maailmaa. Yhteistyömme on tiivistä ja selkeää. Myös kehitysnäkökulmaa on helppo katsoa: voimme yhdessä kehittää parempia palveluja valtion toimijoille”, Valtorin tuotepäällikkö Pia Sundström sanoo.

”Yhteistyömme on vienyt turvaviestipalveluja vahvasti eteenpäin. Teemme yhdessä säännöllistä seurantaa ja jatkokehitystä hyvässä hengessä. Näin olemme saaneet palvelumallit toimiviksi”, Kari Niinimäki kertoo.

Hyvä esimerkki sujuvasta yhteistyöstä on vajaa vuosi sitten lanseerattu turvalomakepalvelu, jota Erillisverkot ja Valtori esittelevät nyt yhdessä valtion eri toimijoille.

Turvalomake laajentaa palveluja

Turvalomake keskittyy konekäsiteltävän tiedon keräämiseen ja tiedonkäsittelyn nopeuttamiseen.

”Turvalomake on kätevä ja helppo ympäristö turvallisten lomakkeiden luomiseen. Valtori on myös itse ottanut palvelun käyttöön”, Pia Sundström kertoo.

Erityisesti turvalomakkeita kysytään nyt paljon, koska niiden avulla pääsee eroon vanhoista pdf-lomakkeista.

Asiakasorganisaatio voi sijoittaa linkityksen turvalomakkeeseen aina haluamaansa paikkaan, joko avoimesti julkiselle internet-sivulle tai tunnistautumisen taakse esimerkiksi Suomi.fi-palvelua hyödyntäen.

”Turvaviesti-palvelun kysyntä kasvaa koko ajan. Erityisesti turvalomakkeita kysytään nyt paljon, koska niiden avulla pääsee eroon vanhoista pdf-lomakkeista. Toiset haluavat ostaa lomakkeet meiltä valmiina pakettina, toiset taas haluavat koulutuksen, jonka avulla tekevät itse omat lomakkeensa. Molemmat käytännöt sopivat meille, asiakas voi valita haluamansa vaihtoehdon”, sanoo palvelupäällikkö Petteri Tarkiainen Erillisverkoista.

”Ja mitä suurempi asiakasmassa lomaketta tarvitsee ja käyttää, sitä suuremmat hyödyt valtionhallinnon toimija saa omaan työhönsä. Helposti toimiva lomake mahdollistaa sujuvan asiakaspalvelun”, Valtorin palvelupäällikkö Ari Ilkka sanoo.

Turvaviesti-palvelut valtionhallinnolle

Turvasähköposti

  • Turvaluokitellun tiedon (turvaluokka IV) turvallinen lähettäminen
  • Asiakaskohtaiset kustomoinnit mahdollisia (turvaportaali)
  • Ei edellytä erillisiä palveluita
  • Verkkoselaimella luettava, tilapäisesti tallennettu viesti
  • Teknologia: Deltagon Sec@GW

Turvalomake

  • Täyttäminen ja lähetys täysin sähköisesti verkossa ja suojattuna
  • Lomakeratkaisu integroitavissa erilaisiin taustajärjestelmiin
  • Tarjolla valmiita kysymystyyppejä, mutta myös kustomointi mahdollista
  • Tietojen toimitus mahdollista eri muodoissa, esimerkiksi PDF, Excel tai CSV
  • Täyttää saavutettavuuslain vaatimukset
  • Teknologia: Deltagon secureForms

Lisätietoja Turvaviesti-palvelusta
Kuvassa Kari Niinimäki

Kari Niinimäki

Asiakkuuspäällikkö +358 40 141 7781 kari.niinimaki@erillisverkot.fi