alkuun

Hyvä hallintotapa, talous ja hankintakäytännöt

Erillisverkkolaisten eettiset toimintaperiaatteet ja vastuullisuuden vähimmäistavoitteet toimittajille ohjaavat toimintaamme. Kestävä taloudenpito turvaa toiminnan jatkuvuuden.

Olemme valtion kokonaan omistama erityistehtäväyhtiö, joka turvaa yhteiskunnan toimintaa ja kriittistä viestintää kaikissa oloissa. Toimintatapoihimme kohdistuu siis tiukat odotukset, ja haluamme olla luottamuksen arvoisia.

Hyvä hallintotapa ja eettinen toiminta

Erillisverkkojen omistajaohjauksesta vastaa valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosasto. Yhtiön hallitus vastaa Erillisverkkojen hallinnosta sekä vastuullisuuden johtamisesta ja integroimisesta osaksi liiketoimintaa. Hallitus hyväksyy myös yhtiön eettiset toimintaperiaatteet. Johtoryhmä päättää vastuullisuusohjelmasta sekä ohjaa toteutusta ja muutoksenhallintaa. Vastuullisuuspäällikkö vastaa ohjelman toimintaan viemisestä.

Noudatamme hyvää hallintotapaa, jota valvotaan ja kehitetään sisäisellä valvonnalla ja riskienhallinnalla. Liiketoimintaa suunnitellaan ja johdetaan valtion erityistehtäväyhtiöiden ohjeistuksen mukaisesti.

Sisäisen valvonnan ja prosessien toimivuutta arvioidaan sisäisellä tarkastuksella: valittuja toimintoja ja prosesseja arvioidaan vuosittain hyväksytyn tarkastussuunnitelman mukaan sekä annetaan toimenpidesuosituksia niiden kehittämiseksi. Tarkastusvaliokunta ja hallitus käsittelevät sisäisen tarkastuksen raportit. Sisäisen tarkastuksen riippumattomuuden varmistamiseksi tehtävään on valittu ulkopuolinen toimija, BDO oyj.

Eettiset toimintaperiaatteet (code of conduct) koskevat koko konsernin henkilöstöä, ja jokainen käy ne läpi verkkokoulutuksessa joka toinen vuosi. Toimittajamme sitoutuvat puolestaan vastuullisuuden vähimmäisvaatimuksiimme (supplier code of conduct).

Väärinkäytösepäilyistä voi kertoa anonyymin ilmoituskanavan kautta.

Taloudellinen vastuu

Erillisverkoissa taloudellisella vastuulla tarkoitetaan hyvää hallinnointitapaa, kustannustehokkuutta, toiminnan jatkuvuuden taloudellisten edellytysten turvaamista sekä pitkäjänteisen taloudellisen lisäarvon luomista sidosryhmille.

Taloudellinen lisäarvo kuvaa, millaisia vaikutuksia Erillisverkoilla on taloudellisen hyvinvoinnin luomiseen ja sidosryhmien saamaan taloudelliseen hyötyyn.

 

AVAINTUNNUSLUVUT 2020 2021 2022 2023
Liikevaihto, M€ 104,4 109,0 108,9 118,8
Liiketulos, M€ 6,9 11,9 -6,5 -2,7
Käyttöomaisuusinvestoinnit, M€ 34,3 22,7 32,1 38,9
Taseen loppusumma, M€ 257,2 273,1 272,8 287,3
Oman pääoman tuotto-% 2,5 4,3 -3,5 -1,3
Omavaraisuusaste-% 89,7 87,8 84,7 77,5

Hankinnat

Edellytämme sopimuskumppaneilta sitoutumista vastuullisuusvaatimuksiimme, sillä hankinnat ovat tärkeä osa liiketoimintamme kestävyyttä. Vaikutamme niillä energia- ja ympäristötehokkaiden ratkaisujen ja tekniikan yleistymiseen.

Kaikkien yhtiöidemme tavoitteena ovat laadukkaat, oikea-aikaiset ja tarvetta vastaavat hankinnat. Taloudellisuus ja turvallisuus ovat meille tärkeitä. Valtaosa hankinnoistamme on palvelu- ja järjestelmähankintoja, ja toimittajista suurin osa on kotimaisia yrityksiä.

Osa konserniin kuuluvista yhtiöistä on hankintalain määrittelemiä hankintayksiköitä ja osa kaupallisesti toimivia yhtiöitä. Hankintayksiköt noudattavat lakia julkisista hankinnoista.

Hankinnoissa noudatamme konsernin hankintastrategiaa, yleisiä sopimusehtoja, tilaajavastuulakia ja hyvää liiketoimintapaa. Lisäksi asetamme toimittajille muun muassa taloudelliseen tilanteeseen, ammatilliseen pätevyyteen ja energiatehokkuuteen liittyviä vaatimuksia. Hankintalain perusteella tehtävissä hankinnoissa noudatamme lisäksi laissa olevia toimittajien ehdottomia ja harkinnanvaraisia poissulkemisperusteita. Sopimuksen voimassaoloaikana seuraamme sopimuksen toteutumista ja toimittajan toimintaa.

Hankintakilpailutusten voittajatahojen avainhenkilöiltä edellytämme vastuullisuusverkkokoulutuksen suorittamista. Seuraamme keskeisten sopimuskumppaneiden vastuullisuutta ulkopuolisen toimittajan raportein.

Julkiset kilpailutukset julkaistaan HILMA-ilmoituskanavassa. Julkisissa kilpailutuksissa käytämme sähköistä hankintajärjestelmää. Lisäksi hankintayksiköt käyttävät Hansel oy:n kilpailuttamia puitejärjestelyjä.

Tavoitteemme 2025 asti:

2023 2022
Vähintään 95 % henkilöstöstä käy läpi Eettiset toimintaperiaatteet -verkkokoulutuksen joka toinen vuosi. Kaikki uudet työntekijät käyvät sen läpi osana perehdytystä. Verkkokoulutusta päivitettiin, toteuma oli 86 %. Verkkokoulutus uudistettiin, toteuma oli 84 %.
Vastuullisuus huomioidaan hankintakriteereissä, esim. energiatehokkuus, vähäpäästöisyys, uusiutuvan energian käyttö. Energiatehokkuusmallin mukaista toimintaa jatkettiin.

Energiatehokkuuden investointilaskelmien käyttöä on vielä harjoiteltava lisää.

Energiatehokkuusmallin mukainen toiminta aloitettiin.

Energiatehokkuuden investointilaskelma otettiin käyttöön.

Pyrimme tuottavuutta parantaviin budjetteihin ja niiden saavuttamiseen. Liikevaihto 118,8 milj. euroa, liiketulos -2,7 milj. euroa. Liikevaihto 108,9 milj. euroa, liiketulos -6,5 milj. euroa.

LUE LISÄÄ VASTUULLISUUSRAPORTISTAMME