Ylpeästi yhteistyössä: Ilkka Palttala ja Hätäkeskuslaitoksen Minna Ylinen varmistavat yhteyksien toimivuuden tiimityöllä
Kun soitat hätänumeroon 112, puheluusi vastaa hätäkeskuspäivystäjä, joka tarvittaessa ohjaa luoksesi apua. Viranomaisverkko Virven avulla hän saa yhteyden paikalle hälytettäviin auttajiin, esimerkiksi poliisiin tai pelastustoimeen. Virve kuljettaa myös tietoa yksiköiden sijainnista Hätäkeskuslaitoksen suuntaan.
Virven toimivuudesta kaikissa mahdollisissa Hätäkeskuslaitoksella eteen tulevissa tilanteissa pitävät huolta yhdessä Erillisverkkojen asiakkuuspäällikkö Ilkka Palttala ja Hätäkeskuslaitoksen Virve-pääkäyttäjä Minna Ylinen.
Palttala vastaa Erillisverkoilla Hätäkeskuslaitoksen asiakkuudesta. Erillisverkot ja Hätäkeskuslaitos ovat tehneet yhteistyötä laitoksen perustamisesta vuonna 2001 lähtien. Palttala kollegoineen auttaa Hätäkeskuslaitosta kaikessa mahdollisessa, mitä vastaan tulee.
”Varmistan, että kaikki liittymätuotteet toimivat, autan uusien ratkaisujen kehittämisessä, ja mietin, miten tietyt asiat kannattaisi toteuttaa. Käytännön työhön kuuluu myös huoltokatkojen suunnittelu ja muutosten hallinta”, Palttala kertoo.
Ylinen on tyytyväinen siihen, kuinka helppo erillisverkkolaisten kanssa on asioida.
”Palvelun laatu on ihan huippua ja yhteistyö poikkeuksellisen hyvää. Kaikessa on kysymys luottamuksesta: luotan sekä Erillisverkkoihin että ennen kaikkea heidän asiantuntijoihinsa. Erillisverkkolaisilla on erityinen, oma pro-henki. Jos jotain sattuu, he suhtaututuvat aina hyvällä asenteella ja ymmärtävät kuinka tärkeä prioriteetti Virve on meille.”
Mikä saa Palttalan tekemään kaikkensa yhteistyön toimivuuden eteen?
”Työhöni liittyy sellainen polte, että kaiken täytyy toimia. Kaikki järjestelmät ovat jatkuvassa käytössä ja niiden on oltava aina toimintavalmiina. Periaatteeni on, että mitä tahansa meiltä kysytäänkin, selvitän sen niin hyvin kuin pystyn”, Palttala summaa.
Hätäkeskustyötä toisessa polvessa
Ennen asiakkuuspäällikön työtä Palttala on työskennellyt Erillisverkoissa pitkään teknisellä puolella muun muassa Virven Tetra-verkon parissa. 2023 syyskuussa hänelle tarjoutui tilaisuus siirtyä asiakaspalvelutehtäviin.
”Välillä tekee hyvää vaihtaa näkökulmaa, ettei kangistu kaavoihin. Tekniikan puolella olin asiakkaiden kanssa tekemisissä lähinnä ongelmatilanteissa. Nyt voin olla apuna oikeastaan missä tahansa arjen tilanteissa, eikä kyseessä ole välttämättä ongelma”, Palttala arvioi nykyistä rooliaan.
Minna Ylinen on toisen polven hätäkeskuslainen, sillä hänen äitinsä teki 42 vuoden uran hätäkeskusmaailmassa. Eikä Ylisen omakaan ura sen rinnalla kalpene: hän on aloittanut hätäkeskuspäivystäjänä lähes 25 vuotta sitten, ja seurannut aitiopaikalta suomalaisen viranomaistoiminnan ja teknologian kehittymistä.
”Muistan vielä, kun Virve tuli meille käyttöön 2000-luvun alussa Se oli suuri mullistus. Kuinka selkeästi ääni kuuluikaan, kun ei enää ollut kohinaa”, Ylinen muistelee.
Häiriön hallinta on Ylisen työpäivien ykkösprioriteetti. Häiriötilanteessa hän lopettaa välittömästi kaikki muut työt ja keskittyy ainoastaan häiriötilanteen ratkaisemiseen.
Toimintavarmimmassakin systeemissä voi tulla eteen yllättäviä tilanteita
Yhteisiä oppeja on kertynyt vuosien varrelta paljon. Tietojärjestelmäkäyttöönotoissa tehdään aina tarkat testit, mutta todelliset käyttötilanteet ovat kuitenkin aina hieman erilaisia.
”Yksi tilanne tuli yllätyksenä kaikille. Saimme hätäkeskuspäivystäjältämme tiedon käyttötapauksesta, jossa järjestelmä toimi yllättävällä tavalla. Tilanteeseen tarttuminen on hyvä esimerkki siitä, mitä arvostan Erillisverkoissa”, Ylinen sanoo.
”Virve on todella toimintavarma, mutta satunnaisissa ongelmatilanteissa erillisverkkolaiset aina selvittävät faktat ja toteavat tilanteen rehellisesti. He kantavat aina ryhdikkäästi vastuun ja kertovat suoraan, mikä meni pieleen. Se luo pohjan luottamukselle”, Ylinen kertoo.
Tulevina vuosina Hätäkeskuslaitokseen tulee käyttöön Virve 2, kun viranomaiset ja muut turvallisuustoimijat ottavat laajakaistaiset Virve 2 -palvelut asteittain käyttöönsä.
”Meille on edelleen tärkeintä, että perustoiminnallisuudet toimivat eli puhe ja data välittyvät yhtä luotettavasti kuin nyt. Näin voimme hoitaa lakisääteisen tehtävämme eli hälyttää yksiköt luotettavasti paikalle”, Ylinen summaa Hätäkeskuslaitoksen toiveet.
Kuvitelkaa, että olette autiolla saarella,
Ilkka Palttala ja Minna Ylinen.
Mitkä ovat vahvuutenne ja miten teette yhteistyötä?
- Ilkka: ”Saisimme varmasti tiimityöllä hätäkutsun lähetettyä jollakin keinolla. Minnan vahvuus on hallita ja organisoida asioita, ja minä taas olen taustaltani teknisempi.”
- Minna: ”Hätäkutsun avulla saisimme varmasti kysyttyä lisää neuvoja tilanteeseen. Yksin ei tässäkään hommassa pärjää, yhdessä asiat ratkeavat. Me olemme yhdessä hyviä myös ongelmanratkaisussa.”
Ylpeästi yhteistyössä -juttusarjassa esittelemme Erillisverkkojen asiakkuuspäälliköitä, heidän asiakkaitaan sekä kyseisten projektien yhteisiä oppeja ja ylpeydenaiheita. Tutusti myös sarjan aikaisempiin osiin: Fingrid ja Lapin pelastuslaitos.